In deze cursus staat het professioneel handelen in de klas van de docent centraal. Het gaat over het omgaan met een groep met een grote dynamiek tijdens het leerproces. Tegengestelde belangen leiden vaak tot ongewenste groepsprocessen en onbeheersbare dynamiek, waarbij docent en leerlingen elkaar tegenwerken. De weerstand en conflicten die ontstaan tussen docent en leerlingen zorgen voor een situatie, die niet leidt tot leren. Tijdens de cursus ervaart de docent de betekenis van weerstand in relatie met de leerling en leert het eigen professioneel handelen zo (bij) te sturen dat het leidt tot een uitdagend leerproces voor leerlingen.
Door aan het werk te gaan met diverse (reflectie)modellen en werkvormen zal elke docent meer inzicht krijgen in zijn vaardigheden, neigingen, drijfveren en valkuilen. De docent leert om de regie te voeren in de groepsdynamica van de klas. Het eigen gedrag staat centraal en zal leiden tot metacognitie over het eigen leren. Eigen ontwikkelingsbehoeften worden zichtbaar en omgezet worden in acties. De balans tussen denken, voelen en handelen zal tot meer congruentie leiden in de basishouding en gedragspatronen van de docent. De docent leert betekenis te geven aan zijn denken en handelen vanuit de samenhang van persoon, beroep en concrete werksituatie.
Het eigen leerproces staat centraal en er ontstaat bewustwording in de eigen balans en congruentie van denken, voelen en handelen als professional(docent) en als mens. Lesgeven wordt ontwikkelingsgericht voor zowel de docent als de leerling. Dat geeft energie en plezier.
Docenten VO en (V)MBO
Senior adviseur VO
06 14 89 63 95
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
© 2017 IJsselgroep Voortgezet Onderwijs
Realisatie door Groene Tomaat Marketing i.s.m. Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau